Sencha te - Vi har härliga ekologiska sencha te - Londontechange.se

Sencha

Sencha te har många hälsoeffekter, inklusive förmågan att förebygga kroniska sjukdomar, sänka blodtryck, balansera kolesterolnivåer. Hjälper till vid viktminskning, skyddar vårt immunsystem, öka vår energi och stimulera kognitiv aktivitet. Denna populära form av grönt te utgör cirka 80% av teproduktionen i Japan som är en stor te-dricks nation.

Sencha te

Är en japansk ryokucha (grönt te) som bryggs med hela blad av Camellia sinensis-växten. Det ger teet flera imponerande hälsofördelar och även en utsökt och lugnande smak. Teet är gult i färgen och produceras från av de övre knopparna och löv från teplantor. Den har lätt arom och är bittert-söt i sin smak. Sencha te har inte behandlats och behåller därför sina näringsämnen och aktiva ingredienser, vilket leder till många hälsofördelar.

Olika typer av Sencha te

Det finns många typer av sencha teer, de mest populära är listade nedan.

  • Shincha – Även känt som ”nytt te”, detta sencha te har en sötare smak och skördas under vårsäsongen.
  • Asamushi sencha – Detta te är en väldigt ångad form av sencha grönt te med en mild smak.
  • Fukamushi sencha – Fukamushi är ett starkt te som görs genom att blöta bladet under längre tid. Den har en mörk färg och en rik smak.
  • Chumushi sencha – Detta sencha te är en blandning av asamushi och fukamushi sencha te. Det är ett måttligt ångat te med en gulaktig grön färg och en mycket mild smörig smak.

Så här brygger du Sencha te

Du kan enkelt göra ditt eget sencha te hemma, även om du måste hitta bladen först! Detta te finns sällan utanför Japan, men det är möjligt att hitta bladen i vissa specialaffärer.

Ingredienser:

2 tsk sencha

2 koppar vatten (filtrerad)

 

Steg 1 – Lägg löven till en tekopp. Du kan packa bladen i en sil, men i Japan föredrar bladen att branta fritt, vilket ger en rikare smak åt te.
Steg 2 – Värm vattnet, men låt det inte koka. Om vattnet är för varmt, kommer det att göra att teet blir bittert.
Steg 3 – Häll vattnet över tebladen i koppen och låt dem branta i 1-2 minuter.
Steg 4 – Låt teet svalna i 1-2 minuter och njut sedan!

Sencha innehåll:

De hälsofördelar som härrör från senchte är till stor del beroende på antioxidanter, katekiner, C-vitamin, betakaroten, folsyra, saponiner, kalium, kalcium och fosfor som finns i dessa näringsämnen. Det innehåller också koffein, vilket är en stor bidragsyter till många av hälsofördelarna.

MITT KONTO